Konkurs Architektury Ceglanej – przyszłość ceglanych elewacji

Konkurs Architektury Ceglanej – przyszłość ceglanych elewacji

Jak młodzi wyobrażają sobie zastosowanie cegieł klinkierowych w nowoczesnej architekturze? Na to pytanie odpowiedź poznali organizatorzy Konkursu Architektury Ceglanej ze Związku Pracodawców Ceramiki Budowlanej. W tym roku odbyła się I edycja tego wydarzenia, którego celem jest pokazanie umiejętności warsztatowych studentów kierunków architektonicznych uczelni wyższych, w zakresie projektowania z wykorzystaniem cegieł klinkierowych na elewacji budynków.

W ramach pierwszej odsłony Konkursu Architektury Ceglanej, organizator – Związek Pracodawców Ceramiki Budowlanej wraz z partnerem organizacyjnym – Stowarzyszeniem Architektów Polskich, poprosił studentów kierunków architektonicznych o przedstawienie swojej wizji optymalnych rozwiązań w ramach dwóch kategorii konkursowych:
  • Kategoria I – Budownictwo mieszkaniowe – Dom jednorodzinny, wolnostojący;
  • Kategoria II – Budownictwo przyszłości (kreatywność).
W kategorii Dom Jednorodzinny nominowano aż 10 projektów. Laureatem I nagrody został Adam Piaseczyński, student Politechniki Opolskiej, który zaprezentował swoją wizję „Domu nad Wisłą”. Ten nowoczesny budynek w kształcie prostopadłościanu na frontowej ścianie posiada zaprojektowaną falistą elewację z cegieł Cumulus z portfolio Wienerberger, których nietypowe ułożenie zainspirowała sama rzeka.
II miejsce w kategorii Dom Jednorodzinny otrzymał Piotr Zalewski z Politechniki Warszawskiej, który stworzył koncepcję idealnego domu dla pasjonatów wspinaczki. Głównym założeniem projektu jest podzielenie tradycyjnej bryły-kostki na pół. W ten sposób w przestrzeni uzyskanej pomiędzy, zaaranżowane zostały ścianki wspinaczkowe. Również cegła klinkierowa zastosowana na froncie budynku ma za zadanie przypominać nic innego, jak właśnie ścianę treningową dla fanów sportów górskich
Laureatem III nagrody został Piotr Przekop z Politechniki Białostockiej za projekt „Domu Panoramicznego”, a specjalne wyróżnienie otrzymała Aleksandra Frątczak, studentka Politechniki Łódzkiej za „Exploded House”.
Adam Piaseczyński_Pol Opolska_Terca.jpg18 - Piotr Zalewski_Pol_Warszawska_Lode.jpg8 - Piotr Przekop Projekt_Pol_Białystok_Terca.jpg13 - Aleksandra Frątczak_Pol_Łódź_Terca.jpg
Także w kategorii Budownictwo Przyszłości nominowano 10 projektów. I nagrodę otrzymała Klaudia Lachcik z Politechniki Warszawskiej za projekt architektury ceglanej o nazwie „Wielowątkowość”. Jej koncepcja odnosi się zarówno do sposobu układania cegieł, jak i nieskończonych możliwości ich zestawiania. W projekcie Lachcik znalazły się trzy rodzaje cegieł Wienerberger: Long John Red, Iluzo oraz Malaga, z których studentka zaproponowała m.in. stworzenie transparentnych paneli elewacyjnych.
Laureatem II nagrody został Szymon Król, reprezentujący Politechnikę Lubelską, wyróżniony za swój projekt „Schronu z tarasem widokowym”, który autor wpisał w Dolinę Pięciu Stawów, wzdłuż szlaku turystycznego. On również zdecydował się na wykorzystanie w swojej wizualizacji cegły klinkierowej Cumulus Wienerberger.
III miejsce otrzymał duet studentów Politechniki Wrocławskiej – Karol Łącki i Dominik Perzchlewicz, a wyróżniona została praca pt. „Kamieniczki” autorstwa Karoliny Szczygieł z Politechniki Śląskiej.
21 - Klaudia Lachcik_Pol_Warszawaska_Terca.jpg23 - Szymon Król_Pol_Lubelska_Terca.jpgKarol Łącki_Dominik Perzchlewicz_Pol Wrocławska_Terca.JPG25 - Karolina Magdalena Szczygieł plansza_1_kamieniczki_PL Śląska_różni producenci.jpg
Uczestnicy konkursu reprezentowali łącznie 13 uczelni, a co ciekawe – wpłynęła także jedna praca z zagranicy – z Politechniki w Turynie. Łącznie wpłynęły aż 54 projekty. Uczestnicy konkursu walczyli nie tylko o nagrody pieniężne (po 5 tys. zł za I i II miejsca w obu kategoriach oraz 3 tys. zł za miejsca trzecie) ale również o płatne, dwumiesięczne staże w renomowanych warszawskich pracowniach architektonicznych Kuryłowicz & Associates oraz FS&P Arcus.
Przewodniczącym jury I edycji konkursu był architekt i krytyk architektury Grzegorz Stiasny, a oficjalne wręczenie nagród i wyróżnień nastąpiło 23 maja br. w siedzibie SARPu.
Załączniki

Pobierz wszystkie

13 - Aleksandra Frątczak_Pol_Łódź_Terca.jpg

grafika | 2,82 MB

Pobierz
8 - Piotr Przekop Projekt_Pol_Białystok_Terca.jpg

grafika | 1,98 MB

Pobierz
25 - Karolina Magdalena Szczygieł plansza_1_kamieniczki_PL Śląska_różni producenci.jpg

grafika | 3,19 MB

Pobierz
23 - Szymon Król_Pol_Lubelska_Terca.jpg

grafika | 1,98 MB

Pobierz
Karol Łącki_Dominik Perzchlewicz_Pol Wrocławska_Terca.JPG

grafika | 312 KB

Pobierz
21 - Klaudia Lachcik_Pol_Warszawaska_Terca.jpg

grafika | 2,65 MB

Pobierz
Adam Piaseczyński_Pol Opolska_Terca.jpg

grafika | 2,2 MB

Pobierz
18 - Piotr Zalewski_Pol_Warszawska_Lode.jpg

grafika | 1,73 MB

Pobierz
Powiązane artykuły
Architektoniczny tetris, czyli jak tworzyć nową jakość w przestrzeni urbanistycznej

Stworzenie oryginalnego projektu, który przejdzie do historii to cel przyświecający prawie każdemu architektowi. Jednak to, że pojawi się on na papierze to tylko niewielka cząstka sukcesu. Cała sztuka polega na tym, by w połączeniu z konkretnym sąsiedztwem, uwarunkowaniami krajobrazowymi, historycznymi czy kulturowymi zaprojektować obiekt, który wniesie nową jakość bez naruszania niepowtarzalnego charakteru okolicy.
Nowoczesna architektura na Starych Włochach

Najnowsze osiedle trzech willi miejskich przy ulicy Ryżowej na Starych Włochach w Warszawie nawiązuje elewacją do klasycznych międzywojennych rezydencji. Lekka bryła opiera się na podstawowych formach geometrycznych, tworząc unikalną i nowoczesną architekturę. Autorem projektu jest pracownia Paweł Lis Architekci.
Niebo na ziemi – czy w budownictwie sakralnym jest miejsce dla nowoczesnej architektury?

Budownictwo sakralne towarzyszy ludzkości praktycznie od początku rozwoju religii. Od prostych kapliczek z kości aż do Partenonu, Borobuduru i Wielkiego Meczetu – każda kultura i religia mogła się pochwalić charakterystycznymi ośrodkami kultu. Z biegiem lat i upowszechnieniem wierzeń świątyń zaczęło przybywać, a ich forma zaczęła odbiegać od wcześniej znanej. Obecnie budownictwo sakralne przyjmuje najróżniejsze formy, a architekta ogranicza jedynie wyobraźnia.
Pięć kroków do piątej elewacji

Dach jest zwieńczeniem procesu budowania każdego budynku oraz początkiem długiej i ekscytującej drogi zadomawiania się w naszym wymarzonym domu. Jest także „piątą elewacją” chroniącą mieszkańców przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi i zapewniającą pełnię komfortu. Tylko wybór odpowiedniego materiału i zadbanie o wszystkie detale sprawi, że połać będzie szczelna i trwała, a dodatkowo przetrwa wiele lat w doskonałym stanie.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.