Brick Award 2018 – hołd dla architektury ceramicznej wysokiej klasy

Brick Award 2018 – hołd dla architektury ceramicznej wysokiej klasy

Opublikowany

Architekci z całego świata prezentują nowoczesne i innowacyjne realizacje z wykorzystaniem materiałów ceramicznych: zgłoszono niemal 600 projektów z 44 krajów. Laureaci nagrody Wienerberger Brick Award 2018 robią wrażenie odważnymi i kreatywnymi koncepcjami ekologicznych i przyszłościowych przestrzeni mieszkalnych.

Wiedeń, 28 maja 2018 r. 
Architektura pełni ważną rolę kształtując więzi między ludźmi a otoczeniem. Szczególnego znaczenia nabiera w tym kontekście innowacyjne podejście i projektowanie komfortowych przestrzeni mieszkalnych oraz miejsc do pracy wpisanych w przestrzeń miejską. Architektura musi nieustannie okazywać nowe oblicze, którego wyrazem są innowacyjne formy, koncepcje i wykorzystane materiały. Oprócz aspiracji estetycznych, musi pozostawać także w zgodzie z obowiązującymi surowymi przepisami technicznymi i rosnącymi wymaganiami jakościowymi. Aspekty architektury zrównoważonej, takie jak energoefektywność budynków możliwość recyklingu, są w dzisiejszych czasach oczywistą koniecznością. Jednocześnie nie mniej istotną kwestią jest przystępność cenowa mieszkań i domów.
Wienerberger Brick Award to dla architektów z całego świata okazja do zaprezentowania nowoczesnej, innowacyjnej architektury powstałej przy użyciu materiałów ceramicznych. Konkurs stawia sobie za cel inspirowanie architektów i ludzi oraz zachęca do dzielenia się koncepcjami i poszukiwania nowych sposobów realizacji pomysłów. W 2018 roku Wienerberger wręcza tę uznaną na świecie nagrodę już po raz ósmy. Zgłoszono do niej niemal 600 projektów z 44 krajów, głównie z Europy.

Zgłoszone w tym roku projekty wywarły wrażenie na jury swoją innowacyjnością i wysoką jakością. To odważne i kreatywne koncepcje ekologicznych i przyszłościowych przestrzeni do życia. Zawsze jednak zachowujące na względzie najważniejszy punkt odniesienia w architekturze — człowieka. Tworząc nową przestrzeń mieszkalną, najistotniejsze jest, aby koncentrować się na ludziach i ich potrzebach. Jesteśmy dumni, że aż tyle innowacyjnych miejskich projektów odpowiada na współczesne wyzwania społeczne, stosując naturalne materiały ceramiczne do budowy wysokiej jakości i przystępnych cenowo przestrzeni mieszkalnych.

powiedział Heimo Scheuch, CEO firmy Wienerberger AG, komentując projekty nadesłane z różnych krajów.

Nagrody zostały  przyznane w kategoriach: Feeling at home, Living together, Working together, Sharing public spaces i Building outside the box. Ostatnia kategoria jest przeznaczona dla innowacyjnych koncepcji i sposobów wykorzystania cegły, nowatorskich technologii budowlanych oraz niestandardowych cegieł i nowej ornamentyki.
Łączna wartość nagród przyznawanych w pięciu kategoriach, w tym Nagrody Głównej i Nagrody Specjalnej wynosi 34 000 EUR. Ze zgłoszonych prac, niezależne pre-jury nominowało 50 prac, z których zwycięzców wybrało jury główne w składzie:
  • Vladimir Arsene z pracowni Westfourth Architecture, Rumunia
  • Stephan Ferenczy z BEHF Corporate Architects, Austria
  • Anne Kaestle z biura Duplex Architekten (zwyciężczyni Nagrody Specjalnej podczas Brick Award 2016), Niemcy
  • Marc Mimram z Marc Mimram Architecture, Francja
  • Jonathan Sergison z biura Sergison Bates architects, Wielka Brytania
W tym roku Nagrodę Główną przyznano autorom dwóch projektów. Jedną z nich otrzymała pracownia Tony Fretton Architects za Westkaai Towers 5 i 6. Zbudowane w Belgii wieżowce wchodzą w skład większego założenia mieszkaniowego w dzielnicy o zabudowie wielofunkcyjnej. Zastosowane elementy ceramiczne nadają indywidualnego charakteru monumentalnym fasadom budynków. Projekt ten zwyciężył także w kategorii Living together.
Prosty motyw z cegieł efektownie kontrastuje z powtarzalnością fasad Westkaai Towers 5 i 6.

Prosty motyw z cegieł efektownie kontrastuje z powtarzalnością fasad Westkaai Towers 5 i 6.

Zdobywca drugiej Nagrody Głównej, nowy pawilon Muzeum Sztuki w Bazylei autorstwa Christa & Gantenbeina, doskonale komponuje się z dotychczasowym obiektem zabytkowym. Stojąca osobno ceglana budowla łączy się z głównym budynkiem podziemnym korytarzem. W przypominające reliefy rowki, ułożone z formowanych cegieł, na fasadzie wmontowano oświetlenie LED informujące o aktualnych wystawach. Projekt ten został też zwycięzcą w kategorii Sharing public spaces.
Fasadę nowego pawilonu Muzeum Sztuki w Bazylei zbudowano ze specjalnych cegieł, których początkowym czerwonym i żółtym barwom nadano odcienie szarości pod wpływem działania azotu.

Fasadę nowego pawilonu Muzeum Sztuki w Bazylei zbudowano ze specjalnych cegieł, których początkowym czerwonym i żółtym barwom nadano odcienie szarości pod wpływem działania azotu.

W kategorii Feeling at home najbardziej przekonał jury Atlas House pracowni Monadnock z Holandii. Prywatny, trójkondygnacyjny dom wybudowany na małej działce to dobry przykład na to, jak budować wysokiej, jakości prywatne domy w małej skali. Pieczołowicie wykonane detale murarskie zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz doskonale komponują się z budynkiem.
Na dachu Atlas House można by umieścić ogromną kulę — stąd też jego nazwa.

Na dachu Atlas House można by umieścić ogromną kulę — stąd też jego nazwa.

Terra Cotta Studio autorstwa Tropical Space to pracownia i dom słynnego wietnamskiego artysty-ceramika. Zwycięski projekt w kategorii Working together to ceglany sześcian na brzegu rzeki, którego bambusowe półki chronią dzieła przed okresowymi powodziami. Niezwykła perforacja fasady przyciąga uwagę już na pierwszy rzut oka i umożliwia naturalne chłodzenie pracowni przez wiatr. Budynek łączy w sobie aspekty produkcyjne i mieszkaniowe.
Terra Cotta Studio ma bambusowe półki chroniące ceramiczne dzieła artysty przed sporadycznymi powodziami pobliskiej rzeki.

Terra Cotta Studio ma bambusowe półki chroniące ceramiczne dzieła artysty przed sporadycznymi powodziami pobliskiej rzeki.

Zwycięski projekt w kategorii Buidling outside the box, bioelektrociepłownia Värtan autorstwa U.D. Urban Design i Gottlieb Paludan Architects, został zrealizowany w Sztokholmie. Obejmuje on największą miejską bioelektrociepłownię kogeneracyjną i znacznie przyczynia się do zmniejszenia miejskich emisji CO2. Część naziemna elektrociepłowni została pokryta zakrzywioną fasadą z pionowych elementów ceramicznych.
Zakrzywiona fasada kogeneracyjnej elektrociepłowni wykorzystującej biomasę łączy w sobie różne części zakładu, redukując jednocześnie jego akustyczny i wizualny wpływ na otoczenie.

Zakrzywiona fasada kogeneracyjnej elektrociepłowni wykorzystującej biomasę łączy w sobie różne części zakładu, redukując jednocześnie jego akustyczny i wizualny wpływ na otoczenie.

Zdobywca Nagrody Specjalnej, kaplica św. Bernarda autorstwa Nicolás Campodonico Estudio, stanowi małe arcydzieło. Kaplica jest poświęcona patronowi niewielkiej miejscowej społeczności na argentyńskiej Pampie. Na miejscu nie ma ani bieżącej wody, ani elektryczności. Jest tylko atmosfera kształtowana przez przyrodę i światło słoneczne, które raz dziennie na wschodniej ścianie tworzy krzyż — cień rzucany przez dwie niepołączone ze sobą belki. Projekt ten reprezentuje kategorię Sharing public spaces.
Na równinach nie ma kamieni ani drewna, jest tylko ziemia. Naturalnym budulcem na Pampie jest cegła, dlatego jest jedynym materiałem użytym do budowy Kaplicy św. Bernarda

Na równinach nie ma kamieni ani drewna, jest tylko ziemia. Naturalnym budulcem na Pampie jest cegła, dlatego jest jedynym materiałem użytym do budowy Kaplicy św. Bernarda

Rewitalizacja starego kościoła w Vilanova de la Barca autorstwa AleaOlea architecture & landscape została wyróżniona drugą Nagrodą Specjalną. Trzynastowieczny kościół został zniszczony podczas hiszpańskiej Wojny Domowej. Jego renowacja to przykład niezwykłego podejścia do zabytkowej struktury budynku. Projekt ten uzmysławia wszechstronność cegły i buduje niezwykły dialog między teraźniejszością a historią. Projekt zgłoszono w kategorii Building outside the box.
Dach i części fasady starego kościoła w Vilanova de la Barca wymagały odbudowy. Brakujące ściany wykonano z bardzo umiejętnym wykorzystaniem cegły.

Dach i części fasady starego kościoła w Vilanova de la Barca wymagały odbudowy. Brakujące ściany wykonano z bardzo umiejętnym wykorzystaniem cegły.

Więcej informacji można uzyskać pod adresem www.brickaward.com

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

The Old Church of Vilanova de la Barca, Spain_2.jpg

grafika | 2,65 MB

Pobierz
The Old Church of Vilanova de la Barca, Spain_1.jpg

grafika | 2,55 MB

Pobierz
San Bernardo Chapel, Argentinia_1.jpg

grafika | 10,6 MB

Pobierz
San Bernardo Chapel, Argentinia_2.jpg

grafika | 15 MB

Pobierz
Värtan Bioenergy CHP-plant, Sweden_2.jpg

grafika | 11,8 MB

Pobierz
Värtan Bioenergy CHP-plant, Sweden_1.jpg

grafika | 3,17 MB

Pobierz
Terra Cotta Studio, Vietnam_2.jpg

grafika | 9,68 MB

Pobierz
Terra Cotta Studio, Vietnam_1.jpg

grafika | 10,1 MB

Pobierz
Atlas House, The Netherlands_2.jpg

grafika | 6,38 MB

Pobierz
Atlas House, The Netherlands_1.jpg

grafika | 8,18 MB

Pobierz
Kunstmuseum Basel Extension, Switzerland_1.jpg

grafika | 20,2 MB

Pobierz
Kunstmuseum Basel Extension, Switzerland_2.jpg

grafika | 4,45 MB

Pobierz
Westkaai Towers 5 & 6, Belgium_2.jpg

grafika | 8,73 MB

Pobierz
Westkaai Towers 5 & 6, Belgium_1.jpg

grafika | 7,31 MB

Pobierz
Powiązane artykuły
Brick Award 2018: Ceramika na światowym poziomie

temu

Już niedługo poznamy wyniki tegorocznej, międzynarodowej edycji konkursu architektonicznego Brick Award 2018. 50 projektów nominowanych w pięciu kategoriach powalczy o Grand Prix w wysokości 7 tysięcy euro.
Triumf ceramiki z historią - wyniki konkursu Brick Award 2017

temu

Już po raz trzeci jury prestiżowego konkursu Brick Award wyłoniło najciekawsze, innowacyjne obiekty architektoniczne w Polsce, które powstały z wykorzystaniem materiałów ceramicznych – cegieł konstrukcyjnych, elewacyjnych i dachówek. Dziesięć projektów zostało nagrodzonych bądź wyróżnionych w pięciu kategoriach w kolejnej lokalnej odsłonie konkursu. Grand Prix zdobyła pracownia BBGK Architekci za projekt Muzeum Katyńskiego w Warszawie. Gala wręczenia nagród Brick Award 2017 odbyła się 7 marca br. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Brick Award 2017 - start kolejnej edycji konkursu architektonicznego

temu

Już 21 listopada rusza nabór zgłoszeń do kolejnej, polskiej edycji konkursu architektonicznego Brick Award, nagradzającego kreatywne i innowacyjne obiekty architektoniczne zrealizowane w ostatnich latach. Szanse na zwycięstwo mają oryginalne obiekty, które powstały po 1 stycznia 2014 roku i w swojej konstrukcji zawierają materiały ceramiczne. Z myślą o początkujących architektach i studentach, którzy chcieliby pochwalić się swoimi nieszablonowymi pomysłami powstała także kategoria Projekt bez realizacji, do której mogą być zgłaszane projekty, które pozostają jeszcze na papierze.
Wienerberger Brick Awards 2016: uhonorowanie innowacyjnej architektury ceglanej z całego świata

temu

Zwycięzcy konkursu Wienerberger Brick Award 2016 zostali oficjalnie ogłoszeni. - Ponad 600 projektów z 55 krajów zostało zgłoszonych do konkursu. - Nagrody zostały przyznane w pięciu kategoriach, w tym Nagroda Specjalna oraz Nagroda Główna, którą otrzymało aż dwóch laureatów. - Gala wręczenia nagród odbyła się 19 maja w Radiokulturhaus w Wiedniu. 

Konkurs Architektury Ceglanej – przyszłość ceglanych elewacji

Jak młodzi wyobrażają sobie zastosowanie cegieł klinkierowych w nowoczesnej architekturze? Na to pytanie odpowiedź poznali organizatorzy Konkursu Architektury Ceglanej ze Związku Pracodawców Ceramiki Budowlanej. W tym roku odbyła się I edycja tego wydarzenia, którego celem jest pokazanie umiejętności warsztatowych studentów kierunków architektonicznych uczelni wyższych, w zakresie projektowania z wykorzystaniem cegieł klinkierowych na elewacji budynków.