KADR z Warszawy

KADR z Warszawy

Opublikowany

Na warszawskim Mokotowie powstał budynek, którego elewacja wyróżnia się na tle innych. Nowa siedziba Domu Kultury Kadr, zaprojektowana przez architektów z pracowni Projekt Samograj, ma cztery kondygnacje nadziemne, które pomieszczą m.in. strefę rozrywkową z nowoczesną salą widowiskową, strefę pracy, gdzie zlokalizowane będą różne pracownie i warsztaty oraz strefę tańca i sportu.

Nowy budynek Domu Kultury Kadr na warszawskim Mokotowie jest budynkiem wyjątkowym, nie tylko dzięki swojemu uniwersalnemu charakterowi, lecz przede wszystkim ze względu na swój niezwykły wygląd. W konstrukcji zlokalizowanej pomiędzy typowymi, wielkopłytowymi mokotowskimi blokami, architekci przemycili niestandardową kompozycję elewacji. Całość ułożona będzie z czarnego, matowego klinkieru, materiału nawiązującego do zabudowy Służewca Przemysłowego, gdzie dawnej stały budynki fabryczne z modułowymi elewacjami z cegły. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że cegła klinkierowa zostanie ułożona w sposób rzadko spotykany w polskiej architekturze użytkowej, tj. w wystające z elewacji wzory.
W projekt zostało również wplecione przetworzone logo Domu Kultury, którego częścią są „kadrujące” dłonie. Na fasadzie budynku znajdą się zatem różnokolorowe dłonie, ułożone z cegły klinkierowej, która niczym „piksel” architektoniczny doskonale nadaje się do stworzenia płaskorzeźby lub obrazu na elewacji.
_MG_7100.jpg

Symbol dłoni kadrujących kompozycję znajdował się w logo Domu Kultury, […] od siebie dodaliśmy to, że to mogą być dłonie różnych osób w różnym wieku - dorosłego, dziecka, kobiety, mężczyzny, seniora. Mozaika na elewacji ma symbolizować społeczną rolę domu kultury, jako miejsca integracji

Małgorzata Dąbrowska-Graj i Tomasz Graj z pracowni Projekt Samograj

Architekci podkreślają również trwałość materiału, jego żywotność i ogrom możliwości, które wynikają z unifikacji wymiarów. Ceramiczna cegła klinkierowa jest idealnym materiałem dla tego typu użytkowych elewacji, gdyż koszt utrzymania fasady jest optymalizowany, a dodatkowo budynek jest reprezentatywny i wygląda ponadczasowo.

Cegła jest uniwersalna. Jej kształt, rozmiar i faktura niesie ze sobą dużo przekazu, nastroju. Te informacje są zapisane w każdym z nas, jako archetyp

podsumowuje Małgorzata Dąbrowska-Graj

  • Projekt: Projekt Samograj & UNI Sp. z o. o.
  • Wykonawca elewacji: F.B.I. Tasbud S.A.
  • Obiekt: użyteczności publicznej – dom kultury KADR
  • Lokalizacja: ul. Rzymowskiego 32, Warszawa
  • Ukończenie inwestycji/oddanie do użytku: 2016/2017
  • Przeznaczenie budynku: dom kultury
  • Powierzchnia użytkowa budynku: 5072,10 m² (łącznie z parkingiem podziemnym)
  • Powierzchnia elewacji: 930,2 m²
  • Produkt: cegła klinkierowa Matrix oraz Pomerania, Silesja, Karpatia (wstawki), a także Porotherm 18.8, Porotherm 8

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

DKKadr_2.jpg

grafika | 1,98 MB

Pobierz
DKKadr_1.jpg

grafika | 1,78 MB

Pobierz
DKKadr_3.jpg

grafika | 1,54 MB

Pobierz
DKKadr_4.jpg

grafika | 1,29 MB

Pobierz
Powiązane artykuły
Architektoniczny tetris, czyli jak tworzyć nową jakość w przestrzeni urbanistycznej

temu

Stworzenie oryginalnego projektu, który przejdzie do historii to cel przyświecający prawie każdemu architektowi. Jednak to, że pojawi się on na papierze to tylko niewielka cząstka sukcesu. Cała sztuka polega na tym, by w połączeniu z konkretnym sąsiedztwem, uwarunkowaniami krajobrazowymi, historycznymi czy kulturowymi zaprojektować obiekt, który wniesie nową jakość bez naruszania niepowtarzalnego charakteru okolicy.
Nowoczesna architektura na Starych Włochach

temu

Najnowsze osiedle trzech willi miejskich przy ulicy Ryżowej na Starych Włochach w Warszawie nawiązuje elewacją do klasycznych międzywojennych rezydencji. Lekka bryła opiera się na podstawowych formach geometrycznych, tworząc unikalną i nowoczesną architekturę. Autorem projektu jest pracownia Paweł Lis Architekci.
Niebo na ziemi – czy w budownictwie sakralnym jest miejsce dla nowoczesnej architektury?

temu

Budownictwo sakralne towarzyszy ludzkości praktycznie od początku rozwoju religii. Od prostych kapliczek z kości aż do Partenonu, Borobuduru i Wielkiego Meczetu – każda kultura i religia mogła się pochwalić charakterystycznymi ośrodkami kultu. Z biegiem lat i upowszechnieniem wierzeń świątyń zaczęło przybywać, a ich forma zaczęła odbiegać od wcześniej znanej. Obecnie budownictwo sakralne przyjmuje najróżniejsze formy, a architekta ogranicza jedynie wyobraźnia.
Drugie życie cegły – moda na rewitalizacje

temu

Dawne fabryki, magazyny czy elektrownie stają się coraz bardziej pożądanymi obiektami w branży nieruchomości. Najlepsi architekci i najwięksi deweloperzy, dla których takie niepowtarzalne inwestycje to łakomy kąsek na stworzenie nietuzinkowej przestrzeni mieszkalnej, kulturalnej czy handlowo-usługowej, stają przed trudnym wyzwaniem przywrócenia do życia wielu obiektów ceramicznej architektury. Efekty tych prac są nierzadko naprawdę imponujące, a przestrzenie, które dzięki temu powstają, służą nie tylko lokalnej społeczności.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.