Zadbane Zabytki doceniają ceramiczną Karpiówkę

12 października 2016

Zadbane Zabytki doceniają ceramiczną Karpiówkę

Opublikowany

Trzy polskie zabytkowe budynki stworzone w różnych momentach w historii - każdy zbudowany w innym stylu architektonicznym i pełniący inną funkcję. Dzieli je wiele, ale łączy jeden istotny detal – ceramiczna „łuska” na dachu. W tegorocznej edycji konkursu Generalnego Konserwatora Zabytków „Zabytek Zadbany 2016” wyróżniono aż trzy obiekty, do renowacji których wykorzystany został model dachówki produkowanej przez firmę Wienerberger.

Renowacja zabytkowych budynków oraz elementów architektonicznych zawsze była wyzwaniem i wzbudzała silne emocje. Przez użycie nieodpowiednich materiałów, odnawiane obiekty często tracą swój charakter i oryginalny wygląd. Aby utrzymać odpowiedni standard wykończenia historycznych budowli, należy przy renowacji korzystać z materiałów najwyższej jakości, podobnych do tych, które były wykorzystane pierwotnie. Dlatego produkty Koramic z oferty firmy Wienerberger, renomowanego producenta ceramiki budowlanej, są poważane w kręgach konserwatorów, którzy przy kolejnych renowacjach chętnie po nie sięgają. Dowodzą tego wyniki ogólnopolskiego konkursu „Zabytek Zadbany 2016”, organizowanego przez Narodowy Instytut Dziedzictwa, w którym aż trzy wyróżnione obiekty zostały pokryte dachówką Karpiówką z zakładów firmy Wienerberger.


Karpiówka to jeden z najbardziej klasycznych modeli dachówki ceramicznej, dlatego tak często jest wykorzystywana przy renowacjach budynków z różnych epok i o różnym zastosowaniu. Jej niewielkie wymiary sprawiają, że nadaje się idealnie do krycia skomplikowanych powierzchni. W ofercie Koramic znajduje się aż osiem najbardziej klasycznych wykrojów, jak np. wieżowy czy półokrągły, dostępnych w dziewięciu różnych kolorach – od naturalnego, ceglastego po antracyty i czernie. Co więcej, na specjalne zamówienie konserwatora, producent jest gotów wyprodukować dachówkę według projektu zindywidualizowanego pod dany zabytek.

„Renowacja poszycia dachowego jest jednym z trudniejszych momentów podczas konserwacji budowli historycznej. Należy rzetelnie ocenić, czy na istniejącej konstrukcji dachu można będzie ułożyć nowe pokrycie, bez dodatkowych prac remontowych, czy też będą one wymagane. Więźby, mimo podobnych warunków konstrukcyjnych i pogodowych, mogą bowiem być w drastycznie różnym stanie technicznym. Najwyższa jakość nowych elementów trafiających na restaurowany dach powinna być standardem. Nie wyobrażam sobie renowacji prowadzonej z tańszymi zamiennikami lub elementami, które tylko udają ceramikę.” – mówi Konrad Zalewski, Menadżer Produktu ds. Pokryć Dachowych, Wienerberger.
Wyróżniony obiekt w Jeleniej Górze-Cieplicach Śląskich Zdroju to dawna prepozytura cystersów krzeszowskich, w której od 2013 roku mieści się siedziba Muzeum Przyrodniczego i Wirtualnego Muzeum Barokowych Fresków. Jest to pierwsza na świecie placówka prezentująca barokowe dekoracje freskowe za pomocą technik multimedialnych. Sam budynek to dawny klasztor, który wzniesiono w latach 80. XVI wieku, prawdopodobnie na murach jeszcze wcześniejszej budowli. Po przebudowie w 1671 roku powstał obiekt typowy dla śląskiej architektury barokowej. Przed otwarciem muzeum budynek został całkowicie odrestaurowany, w tym dach, który został pokryty ok. 750 m kw. Karpiówki o wykroju półokrągłym.
Pocysterska prepozytura_Cieplice_fot. Marek Koprowski.jpg
Kolejnym uhonorowanym zabytkiem jest wieża ciśnień w Kożuchowie z początku XX wieku. Zbudowana w 1908 roku z cegły, stylem architektonicznym nawiązuje do gotyku i secesji. Obiekt pięknie wpisuje się w otoczenie, ponieważ znajduje się w pobliżu starych fortyfikacji miejskich. Poza funkcją estetyczną, wieża ciśnień cały czas pełni też funkcję techniczną - zapewnia stabilne ciśnienie w wodociągu miejskim. Przy renowacji dachu wieży, zastosowano Karpiówkę wieżową marki Koramic w kolorze naturalnej czerwieni.
Oleśnicki Dom Spotkań z Historią, czyli trzeci z wyróżnionych projektów, mieści się w kamienicy znajdującej się w obrębie historycznej starówki w Oleśnicy. Ten teren należał do założenia zamkowo – obronnego, którego zabytki można podziwiać odwiedzając to jedno z najstarszych i najbardziej urokliwych miast na Dolnym Śląsku. Sam obiekt muzeum powstał w pierwszej połowie XVIII wieku. Podczas ostatniego remontu zostało wymienione pokrycie zabytkowego dachu, którego powierzchnia wyniosła ok. 550m kw., a wybór materiału padł na półokrągłą Karpiówkę w kolorze miedzianej angoby

* Źródło: http://www.nid.pl/pl/Dla_wlascicieli_i_zarzadcow/Aktualnosci/news.php?ID=3095

Oleśnicki Dom Spotkań z Historią_Oleśnica_fot. Grzegorz Żyła.jpg

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Oleśnicki Dom Spotkań z Historią_Oleśnica_fot. Grzegorz Żyła.jpg

grafika | 870 KB

Pobierz
Wieża ciśnień_Kożuchów_fot. Aleksandra Rudkiewicz.jpg

grafika | 590 KB

Pobierz
Pocysterska prepozytura_Cieplice_fot. Marek Koprowski.jpg

grafika | 589 KB

Pobierz
161012_Wienerberger_Zadbane Zabytki doceniają ceramiczną Karpiówkę_Informacja Prasowa.docx

docx | 357 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Architektoniczny tetris, czyli jak tworzyć nową jakość w przestrzeni urbanistycznej

temu

Stworzenie oryginalnego projektu, który przejdzie do historii to cel przyświecający prawie każdemu architektowi. Jednak to, że pojawi się on na papierze to tylko niewielka cząstka sukcesu. Cała sztuka polega na tym, by w połączeniu z konkretnym sąsiedztwem, uwarunkowaniami krajobrazowymi, historycznymi czy kulturowymi zaprojektować obiekt, który wniesie nową jakość bez naruszania niepowtarzalnego charakteru okolicy.
Nowoczesna architektura na Starych Włochach

temu

Najnowsze osiedle trzech willi miejskich przy ulicy Ryżowej na Starych Włochach w Warszawie nawiązuje elewacją do klasycznych międzywojennych rezydencji. Lekka bryła opiera się na podstawowych formach geometrycznych, tworząc unikalną i nowoczesną architekturę. Autorem projektu jest pracownia Paweł Lis Architekci.
Niebo na ziemi – czy w budownictwie sakralnym jest miejsce dla nowoczesnej architektury?

temu

Budownictwo sakralne towarzyszy ludzkości praktycznie od początku rozwoju religii. Od prostych kapliczek z kości aż do Partenonu, Borobuduru i Wielkiego Meczetu – każda kultura i religia mogła się pochwalić charakterystycznymi ośrodkami kultu. Z biegiem lat i upowszechnieniem wierzeń świątyń zaczęło przybywać, a ich forma zaczęła odbiegać od wcześniej znanej. Obecnie budownictwo sakralne przyjmuje najróżniejsze formy, a architekta ogranicza jedynie wyobraźnia.
Drugie życie cegły – moda na rewitalizacje

temu

Dawne fabryki, magazyny czy elektrownie stają się coraz bardziej pożądanymi obiektami w branży nieruchomości. Najlepsi architekci i najwięksi deweloperzy, dla których takie niepowtarzalne inwestycje to łakomy kąsek na stworzenie nietuzinkowej przestrzeni mieszkalnej, kulturalnej czy handlowo-usługowej, stają przed trudnym wyzwaniem przywrócenia do życia wielu obiektów ceramicznej architektury. Efekty tych prac są nierzadko naprawdę imponujące, a przestrzenie, które dzięki temu powstają, służą nie tylko lokalnej społeczności.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.